Electionville
case
Demokrati äger. Demokrati är bäst. Ändå är det lite med demokrati som det är med luft och vatten: båda är bra att ha och man skulle inte vilja vara utan dem, men gemene man går inte omkring och känner en allmän tacksamhet för det. Demokratin bara finns, ju.

Skribent: Oskar Nyström

 

Här kommer en illa underbyggd teori, rik på magkänsla och kryddad med lite generell oro: demokratifrågan är mer aktuell nu än vad den varit på ganska länge. Så känns det, i alla fall. Vi som tycker olika tycker numera så pass olika att vi inte ens orkar diskutera med varandra. Det är ingen idé, tycker vi. Klyftan är för bred. ”Här får man uppenbarligen ta till med hårdhandskarna”, säger några och samlar ihop högafflarna och hela grannskapet och gör sitt bästa för att ta demokratin i egna händer. ”Hallå, vad gör ni? Ni har så fel att det inte ens går att prata med er”, svarar de andra och söker sig till valfri Late Night-värd eller filterbubbla för att få det bekräftat att de fortfarande har den mentala hälsan i behåll; att det är de som har rätt.

Electionville är ett slags alibi för att skapa diskussion.

Det är ingen bra grogrund för diskussion. Det är båda sidorna överens om, men det saknas verktyg för att prata med varandra och komma framåt. Kanske är det här — nyhetsflödet, valfri dag 2020 och 2021 (hittills) — resultatet av en bekväm, västerländsk befolkning som tagit demokratin för givet i något decennium för mycket? Ja, kanske. Klart står i alla fall att vi behöver bli bättre på att diskutera demokratin, så tidigt som möjligt.

Det började med ett bordspel

Grunderna till Electionville skapades av Fabel på uppdrag av SKR för att utbilda människor hur svensk demokrati fungerar genom deltagande. Längs vägen blev det sedan ett jättelikt brädspel i rumsstorlek avsett att spelas på scener, skolor och ambassader runt om i världen.

Sticky Beat har tagit fram en digital upplevelse av Fabels fysiska lärspel Electionville för att ge demokratin en en lustfylld, lärorik och självklar plats i rampljuset. Jag (Oskar Nyström) har fått spela med Andreas Stjärnhem, Creative Director, och Anders Hammar, Utvecklare. Anders fick bli spelledare. Jag och Andreas skulle möta varandra.

text

Demokratiska kompromisser

”Electionville är ett slags alibi för att skapa diskussion”, säger Anders medan han förklarar reglerna, och i takt med att spelrundorna avlöser varandra får jag erfara att han har rätt i det. Jag lever ännu i vanföreställningen att vi ska försöka vinna över varandra, men snart sitter vi och kompromissar och diskuterar konsekvenserna av att ta pengar ur skolbudgeten för att reparera skadorna i vår fiktiva stads undermåliga sopsystem. Vi blir en liten regering, jag och Andreas, med varsin agenda och ett par kärnfrågor som vi ogärna ruckar på.

Electionville är ett lekfullt sätt att upptäcka demokrati tillsammans med andra

”Ännu mer effektivt och engagerande blir det om man rollspelar ett parti. Det behöver inte vara ett riktigt parti i Sverige, utan det räcker om man representerar exempelvis ’Pensionärerna’ eller ’Konservatister’”, berättar Anders.

Och det stämmer faktiskt. Electionville är kul, först och främst — det är roligt och enkelt att gå in i sin webbläsare och spela ett spel som påminner om vilket strategi- eller rollspel som helst – men det kommer också med bonusen att deltagarna faktiskt lär sig om hur ett samhälle är uppbyggt, om balansen i politiska områden och om budgetfördelningar inom desamma.

text

”Det stora värdet kommer i slutänden i form av att deltagarna i upplevelsen går till valurnorna med en förståelse för att de olika partierna faktiskt representerar någonting, och att väljarna sedan har rätten att avkräva att partierna levererar vad som utlovats”, säger Andreas, strax innan han flyttar halva min sjukvårdsbudget till turismen, den dåren.

Spelarna blir till deltagare

Det är inte första gången Sticky Beat tar sig an sådant här. De har en tendens att vilja göra lärande interaktivt och brottas ständigt med fördomar och föreställningar om att spel skulle vara trams och kul och någonting som man gör på fritiden upp till en viss ålder (vid vilken man företrädelsevis kammar sig och finner underhållningen i bokhyllan istället). Men, när Andreas flyttar på /min/ sjukvårdsbudget… Ja, då fattar jag varför det funkar så bra. Jag blir plötsligt deltagare. Det här drabbar /mig/ och mina invånare.

Våra vänner Fabel

Fabel är en storytelling- och interaktionsbyrå som hjälper organisationer att nå ut till och engagera sina målgrupper med upplevelser som bygger på konstruktivt deltagande. Vi har jobbat tillsammans med dem sedan 2018 och älskat varje dag.

På slutet av spelsessionen får vi se en sammanfattning; vad våra gemensamma beslut har lett fram till, och här blir det hela ännu mer intressant. Det kan visa sig att den som varit en ovanligt begåvad förhandlare och fått igenom alla sina budgetförslag har orsakat en kollaps på andra områden där pengar helt enkelt saknas. Det kan också visa sig att vi varit duktiga på att diskutera och kompromissa och att vi därmed har fått ett välmående, balanserat samhälle där allt är helt okej.

text

Spelledaren blir en viktig mittpunkt

Jag frågar varför spelledaren — Anders, i vårt fall — behövs. Skulle man inte kunna automatisera den rollen? Det är ju ett digitalt spel, trots allt.

”Jo, det skulle man, och vi övervägde det, men när vi prototypade och testade så visade det sig snabbt att spelledaren är viktig. Det är spelledarens roll att engagera, skapa diskussion och få deltagarna att verkligen interagera med varandra”, säger Anders.

text

”Kunskapsgraden är väldigt skiftande ute i världen. Det kan bero på hur ett skolsystem fungerar, eller hur det politiska systemet fungerar. Här i Sverige är vi lyckligt lottade i form av hög transparens i det politiska systemet. Det är en bra exportvara att exportera kunskapen om demokratin, att demokrati i grund och botten är rättvis fördelning av medel, makt och plats på scenen. Electionville är ett lekfullt sätt att upptäcka detta tillsammans med andra”, säger Andreas.

Glädjen bakom Electionville

Vi!

Fabel är verkligen en kär vän till oss som vi delar en stor lek- och lär-kärlek med. Tillsammans med dem kan vi verkligen utforska lekens förmåga att låsa upp lärandet i den mänskliga hjärnan.

Aha!

Spelledaren är en drivande kraft för att förhöja det mänskliga mötet i spelets demokratiska utmaningar, och än mer när det fysiska mötet ersätts av ett digitalt. Därför var det uppenbart att vi inte skulle automatisera bort spelledare utan istället automatisera bort uppgifter som gjorde att hen än mer kunde fokusera på mötet än räkneuppgifter.

Och!

För att få stor räckvidd som möjligt för exporten av den svenska demokratiska modellen så blev lösningen en webbaserad plattform som inte kräver några nerladdningar av programvara. Det gör att spelet kan spelas var som helst i världen och med valfri mötesplattform som ljud-/videomöte.

Skapa!

Kontinuerliga tester med ungdomar från olika länder gjorde att vi hela tiden kunde anpassa spelplattformen, både tekniskt och innehållsmässigt. En av uppdateringarna innehöll t ex en språkhantering som gjorda att Electionville nu kan spelas på bl a arabiska.

Wow!

Pandemi-åren har verkligen utmanat oss och våra vänner att hitta nya sätt att mötas, utvecklas och samskapa. Electionville är ett fint exempel på just detta. Trots att vi måste distansera oss socialt måste vi komma varandra närmare för att bygga en ljusare morgondag.

Läs mer om vår innovationsmodell Happy Innovation här.